Blogs • Reviews

Niets is wat het lijkt bij Lucy McKenzie

Niets is wat het lijkt in Super Palace, de overzichtstentoonstelling van de Schotse, in Brussel wonende Lucy McKenzie (1977). Alle aspecten van haar oeuvre, dat zowel esthetisch bekoorlijk is als rijk aan betekenis, komen in Z33 in Hasselt aan bod.

In haar werk wordt de rol van kunst bevraagd buiten het museum, zo stelt de zaaltekst aan de ingang. Maar McKenzie stelt zo veel meer aan de orde. Het verkent de scheidslijnen tussen kunst en commercie en raakt aan noties over tijdelijkheid, permanentie, genderrollen en vermaak.

Dat niets is wat het lijkt wordt meteen duidelijk bij de etalage Sports Shop. Zien we simpelweg modecollecties of een display rond sportartikelen, of zegt het iets over de geest van onze tijd? Wie de teksten uit het fraai geïllustreerde zaalboekje leest, weet dat het werk meer lagen bevat. Ook wie het niet leest en de kunst ondergaat, vindt genoeg om van te genieten.

Lucy McKenzie, Mural for Cromwell Place (Francis Bacons’ Studio), 2024, detail. Olieverf en acryl op doek, 600 x 300 cm. foto Useful Art Services.

Op de benedenverdieping bevind je je in een fictieve publieke ruimte, een soort winkelstraat met een straatlamp – beschilderd als imitatiemarmer – met daarop tekeningen die lijken op etalagepoppen. Je kunt plaatsnemen in een treincoupé terwijl zich achter de ramen panoramische schilderijen van een landschap met dorpjes ontrollen. Het doet denken aan een kermisattractie waarbij vragen over de versmelting van beeldende kunst en massacultuur als in een gedachtentrein worden opgeroepen. Een dansorgel verderop ontlokt onherroepelijk vragen over vermaak en kunst.

Bij haar grote olieverfschilderijen, met veelal huiselijk aandoende taferelen, ontvouwt zich een andere dimensie van het oeuvre van Lucy McKenzie. Zoals in het hoofdwerk Mural for Cromwell Place, met scènes van de door haar bewonderde schilder Francis Bacon als gokker in een geheime club, geschilderd in zachte aardse kleuren. De marmeren open haard lijkt uit het schilderij te treden, een staaltje gezichtsbedrog dat veel van haar werk kenmerkt.

Op een andere wand word je voyeur bij de opnames van American Psycho, waarin zes vrouwen op de set hoofdrolvertolker Christian Bale bekijken terwijl hij doucht. De man die door vrouwen wordt begluurd – de rollen zijn omgedraaid, zo is de suggestie.

Super Palace is een tentoonstelling om vaker te bezoeken. Dit is kunst waar je elke keer meer ziet, iets nieuws ontdekt, dieper voelt en er meer uithaalt.

Lucy McKenzie, Super Palace. T/m 23.02 in Z33 Hasselt.

Dit artikel is verschenen in ZOUT magazine

Meer artikelen